Thursday 17 March 2011

SRIKANDI - RM 49.00

Secara semulajadinya wanita akan mengalami kehilangan banyak tenaga serta perubahan keseimbangan hormon kerana kedatangan haid dan melahirkan anak.

Bahkan sistem peranakan, kenikmatan hubungan suami isteri, peredaran haid dan juga kesegaran tubuh akan terjejas disebabkan oleh peningkatan usia dan kegagalan wanita menyelengara tubuh dengan zat serta makanan tambahan.

Ini sebabnya kami di Sirehemas membangun dan mengeluarkan Srikandi.

Srikandi berfungsi untuk membekal zat makanan yang diperlukan oleh sel tubuh yang tidak cukup diperolehi hanya dengan mengambil sumber makanan biasa. Srikandi adalah binaan phyto-nutrient pelbagai khasiat mineral, vitamin, enzim, antioksidan, ko-nutrient, immune factor, pengimbang hormone dan sumber tenaga yang amat penting kepada tubuh dari herba semulajdi terpilih dan terbaik di dunia.

Ini menjadikan Srikandi adalah jamu modern dengan rumusan terbaik untuk diambil oleh setiap wanita.
Srikandi mengandungi 9 herba terbaik di dunia dan kolagen

Khasiat pati asli dan semulajadi dari 9 herba terbaik dunia dan kolagen untuk wanita, dirumus secara saintifik dan bioteknologi khusus sebagai minuman supplemen wanita yang tangkas dan cergas hebat bak srikandi.

Pati asli dan semulajadi…

  • menyerlah keayuan diri dan keperibadian wanita sensasi
  • Badan lesu
  • Cepat penat
  • Hilang keghairahan
  • Payu dara kecil dan kendur
  • Keputihan
  • Masalah Peranakan
  • Sakit dan ngilu di sendi
  • Haid tidak teratur
  • Menopaus
  • Pre-menopaus
  • Obesiti
  • Kulit Kusam dan Kering
  • Angin
  • Tidur terganggu .


KHASIAT 9 HERBA TERBAIK DI DUNIA


  1. KURMA Phonex dactylifera
Asal : Timur Tengah
Kurma merupakan “Bread of Desert” selain rasanya manis dan tahan lama, juga mempunyai banyak khasiat dan menjadi makanan utama dan sunnah Baginda Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Kajian Saintifik dan bukti dari nas Al-Quran serta hadith
BERITA HARIAN, SELASA, 20 FEBRUARI, 2001… Prof. Madya Asiah Zain, Pensyarah Sains Makanan, FSMB, UPM “Dari segi perubatan, amalan memakan kurma dapat mengelakan masalah jantung dan kencing manis kerana mengandungi zat galian seperti potasium, kalsium dan zat besi yang boleh menyihatkan sel darah merah”.
Buah kurma mampu memanaskan badan dan merangsang keshatan wanita hamil dan anak yang dikandung, memudahkan wanita bersalin dan memberi tenaga. Antara riwaat, hadith dan Nas Al Quran kelebihan kurma,
Saidina Ali r.a. meriwayatkan “Barangsiapa yang memakan 7 butir tamar setiap hari, ia akan membunuh semua kuman di dalam badannya”.
Maksud Hadis Rasulullah s.a.w. :
“Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya”.
 
2. Jintan Hitam Nigella Sativa
 
Asal : Mediterranean dan kawasan beriklim gurun
Banyak ahli perubatan moden membuat kajian saintifik dan mendapati ianya merupakan sejenis antibiotik semulajadi yang sangat cepat memberi kesan untuk merintang penyakit.
Menurut Ilmuan Islam dan Hadith pula ; “ Ibnu Sina didalam bukunya Canon or Medicine menyatakan HABBATUS SAUDA merangsang tenaga dan membantu pemulihan kepenatan dan semangat.
Ibnu Qayyim di dalam bukunya Medicine of the Prophet menyatakan HABBATUS SAUDA berupaya memulihkan penyakit seperti batuk, bronchitis, masalah perut, kecacingan, masalah kulit seperti jerawat, senggugut dan haid, menambah susu badan, menambah pengaliran air liur dan sebagainya.
Imam Bukhari meriwayatkan dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha. bahwa ia pernah mendengar Nabi s.a.w bersababda yang artinya: “Sungguh dalam habbatus sauda’ itu terdapat penyembuh segala penyakit, kecuali as-sam.” Saya bertanya, “Apakah as-sam itu?” Beliau menjawab, “Kematian”
 
3. Sirih, Piper Betel
 
Asal : Negara Asean, India dan Bangladesh
Bahan aktif herba sirih banyak diperolehi dari daunnya dan dikelaskan sebagai bahan allylbenzene. Secara kajian saintifik yang mendalam ia terdiri dari chavibetol, chavicol, estragole, eugenol, methyl eugenol dan hydroxycatechol . Bahkan ia mengandungi banyak lagi komponen aktif perubatan yang sangat berguna kepada tubuh antaranya seperti p-cymene, terpinene, eucalyptol and carvacrol. Ia juga sumber antioksidan yang bagus dan antiseptic semulajadi. Khasiat dari komponen aktif diguna untuk perubatan Ayuverdic (India) dan perubatan tradisional di Asia Tenggara termasuk Malaysia seperti migraine, luka, bengkak, cacing, sakit kulit, kembung dan banyak lagi. Paling utama ia banyak diguna untuk merawat masalah wanita lepas bersalin, keputihan, peranakan dan pembersih femina.
 
4. Kwao Krua ; Pueraria mirifica Airy Shaw

Asal : Pendalaman Utara dan Tenggara Thailand dan Myanmar
Kwao Krua putih khusus diguna untuk wanita, mengandungi sumber hormon semulajadi phytoestrogen dan Kwao Krua Merah mengandungi aldosterone (lelaki). Merupakan herba telah lama diguna dalam perubatan tradisional di Thailand dan Asia Tenggara. Saintis menemui komponen aktif seperti Miroestrol, Deoxymiroestrol, Daidzein, Genistein, Stigmasterol, Coumestrol, Mirificoumestan, Kwakhurin,
Mirificine dan komponen aktif perubatan lain dalam herba ini. Banyak kajian saintifik yang mengakui bahawa phytoastrogen P. mirifica ini sangat berkesan untuk menjadi pengimbang hormone wanita terutamanya peredaran haid (menstruation cycles) dan melambatkan menopaus disamping menganjalkan dan meneggangkan payudara. Ia juga mempunyai sifat antikanser, meningkatkan keupayaan seks dan mampu menghitamkan rambut uban,
 
5. Mas Cotek Ficus Deltoidea.

Other Names:- Serapat, sempit-sempit, agoluran (Sabah)


Asal : Asean dan kawasan hutan hujan tropika
Mas Cotek tumbuh subur dan banyak di hutan hujan tropika di Malaysia. Diakui kerana ciri-ciri perubatannya membantu memulihkan organ peranakan dan rawatan kesuburan wanita. Kajian saintifik di MARDI dan Universiti Malaya menyatakan Mas Cotek mengandungi 5 komponen aktif yang amat diperlukan oleh tubuh manusia iaitu flavanoid, tannins, tritopnoids, proanthocyanins dan phenols. Komponen ini penting membantu meningkatkan memori. Mas Cotek turut membantu keberkesanan vitamin C dalam mengawal nitric oxide dan peredaran darah. Ia turut berupaya melindungi jantung dalam 3 cara iaitu mengelak pembekuan darah, mengawal LDL (cholesterol) oxygenation dan menggurangkan tekanan darah. Sangat popular diguna sebagai minuman tenaga untuk wanita lepas bersalin, memperbaiki peredaran darah dan untuk meningkatkan serta mengembalikan kegairahan hubungan suami isteri.
 
6. Serapat , Parameria laevigata (A.L. Juss.)

Asal : Asia Tenggara
Malaysia: Akar serapat puteh, akar gerip puteh, akar serau; kayu rapat
Akar Serapat ini tumbuh subur dan meliar di Hutan Hujan Tropika. Kajian saintifik di Intitusi penyelidikan dan Universiti tempatan mendapati akar Serapat ini kaya dengan bahan aktif seperti phytoastrogen, tannin dan antioksidan yang sangat diperlukan oleh wanita dewasa. Ia sering digunakan secara traditional dengan digabungkan bersama herba lain untuk ramuan jamu bagi membantu menguatkan otot rahim, mengetatkan faraj dan meningkatkan sistem kemutan wanita.
 
7. Kacip fatimah, Labisia pumila

Asal : Indonesia, Malaysia, Thailand dan Myanmar
Kacip Fatima telah diguna oleh ibu-ibu untuk dijadikan minuman bagi mengembalikan kekuatan peranakan selepas melahirkan anak. Ia membantu menguatkan uterus, otot abdominal dan mengimbangi hormone untuk kesuburan dan kenikmatan sensual. Aktiviti biologika phytoesrogen ini juga membantu membersih dan mengelak kesakitan waktu kedatangan haid selain menguatkan otot vagina wanita. Kajian makmal UTM dan Dongguk Univ, Korea membuktikan ia membantu meningkatkan penghasilan kolagen di tisu kulit dan kandungan anti-oksidant yang tinggi. Pengambilan yang kerap juga membantu meningkatkan metabolism dan membentuk otot abdominal yang lebih kuat dan menurunkan berat badan.
 

8. Manjakani, Quercus infectoria

Asal : Allepo, Syria dan Timur Tengah
Ia berasal dari kutil metamorfosis dedaun quercus infectoria yang mengandungi cynips gallaetinctoria. Telah diguna dalam perubatan Parsi semenjak 2725 SM antaranya untuk rawatan vaginal, sakit tekak, ulcer dan masalah kulit. Kajian saintifik mendapati ia kaya dengan tannin, vitamin A dan C, kalsium dan asid gallic, serat tinggi, protein dan karbohiderat. Ia juga mempunyai sifat anti-mikrobial, anti-oksidan, dan anti-radang. Disebabkan ciri-ciri perubatan ini, ia telah menjadi bahan utama dalam produk anti-penuaan dan anti kanser payudara dan servix (anti-oksidan), kawalan diabetes (gallic acid), menghalang bacteria, yis dan fungus (sifat astringent), menguatkan otot vagina (tannins) dan sistem pencernaan (fiber).
 
9. Kudzu, Pueraria lobata

Asal : Jepun dikenali sebagai Kudzu (クズ).
Kudzu atau P. Lobata berasal dari Negara Jepun dan telah diguna sebagai makanan untuk ternakan dan rawatan tanah di Missouri, USA pada awal tahun 90an. Kajian di Sekolah Perubatan Harvard mendapati ia sesuai diguna untuk merawat masalah ketagihan alcohol. Secara saintifik ia didapati amat kaya dengan isoflavones, daidzein ( anti-inflammatory dan agen antimicrobial). Daidzin adalah antileukimia. Ia juga sumber kepada isoflavone puerarin dan serotonin, GABA, dan glutamate yang diguna untuk merawat migraine, pening kepala, alahan dan cirit birit. Kajian lain mendapati ia amat penting untuk rawatan masalah wanita postmenopausal symptoms, seperti hypertension dan diabetes kelas II.

10. Kolagen
Sumber : Ikan Merah Laut Dalam
Kolagen merupakan struktur protein yang komplek untuk membekalkan bahan binaan utama pertumbuhan, pembaikan dan penyelenggaraan kulit, ligament, tulang, kuku serta rambut. Ia kaya dengan pati asid amino dan protein yang menyambungkan tisu. Ia juga 75% dari keseluruhan kulit kita dan amat penting untuk menentukan keanjalan, kelembutan dan bentuk kulit. Kekurangannya menyebabkan kulit berkedut dan kendur. Bermula pada usia 25-35 tahun dan ke atas, tubuh akan kehilangan kolagen pada kadar 1.5% setahun. Oleh itu pengambilan kolagen sebagai makanan tambahan amat perlu untuk membantu kulit menjadi lebih tegang, anjal dan segar. Ini menjadikan kulit kelihatan lebih muda dan sihat disamping tanda garis penuaan dan kedutan semakin berkurangan.
 
(Produk ini boleh didapati di Al Birru Enterprise)


 





 

No comments:

Post a Comment